Περιφερική Αρτηριακή Νόσος

1. Πονάτε ή αισθάνεστε ενόχληση στα πόδια όταν περπατάτε;Αν απαντήσετε "Ναι" στην συγκεκριμένη ερώτηση, συνεχίστε στις επόμενες ερωτήσεις. Αν η απάντησή σας είναι διαφορετική, δεν χρειάζεται να συνεχίσετε.
2. Ο πόνος έχει ξεκινήσει ποτέ, όταν είστε όρθιος ή κάθεστε;
3. Ο πόνος εμφανίζεται αν περπατάς γρήγορα ή σε ανηφόρα;
4. Ο πόνος εμφανίζεται όταν περπατάτε σταθερά στην ευθεία;
5. Ο πόνος υποχωρεί σε 10 λεπτά ή λιγότερο αν σταματήσεις;
6. Ο πόνος εντοπίζεται στη γάμπα, στο γλουτό/μπούτι ή αλλού;

Η περιφερική αρτηριακή νόσος χαρακτηρίζεται από αθηροσκλήρωση στις αρτηρίες των κάτω άκρων. Το κλασικό σύμπτωμα της νόσου είναι η διαλείπουσα χωλότητα, δηλαδή η εμφάνιση πόνου στους γλουτούς, μηρούς ή τις γάμπες κατά το βάδισμα ή το ανέβασμα σκάλας που υποχωρεί όταν το άτομο σταματα για λίγο ή κάθεται, για να επανεμφανιστεί μόλις περπατήσει/κινηθεί. Ωστόσο, συνήθως η νόσος είναι ασυμπτωματική ή προκαλεί άτυπα ενοχλήματα στα κάτω άκρα, όπως κράμπες και  μουδιάσματα,  που διαφεύγουν της προσοχής τόσου του ασθενή, όσο και του γιατρού.

Το αποτέλεσμα είναι να παραμένει η νόσος αδιάγνωστη και να προκαλεί αυξημένη καρδιαγγειακή νοσηρότητα και θνητότητα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η περιφερική αρτηριακή νόσος συχνά συνυπάρχει με καρδιομεταβολικές παθήσεις, όπως σακχαρώδη διαβήτη, στεφανιαία νόσο, εγκεφαλικό επεισόδιο, καρωτιδική νόσο, ενώ είναι ιδιαιτέρως συχνή στους καπνιστές.

Στη διάγνωση της νόσου βοηθούν το λεπτομερές ιστορικό, η κλινική εξέταση των αρτηριών των κάτω άκρων, η μέτρηση του σφυροβραχιόνου δείκτη με τη χρήση doppler και το triplex αρτηριών των κάτω άκρων.

Η γιατρός έχει πολυετή κλινική και ερευνητική εμπειρία στη διάγνωση και θεραπεία της περιφερικής αρτηριακής νόσου και επικεντρώνεται στην διερεύνηση και αντιμετώπιση όλων των καρδιαγγειακών παραγόντων κινδύνου που συχνά συνυπάρχουν με την νόσο,  εφαρμόζοντας τις σύγχρονες κατευθυντήριες οδηγίες.